Nasza pomoc jest skierowana do osób niezamożnych - mieszkańców Warszawy, którzy nie są w stanie ponieść kosztów pomocy prawnej bez szkody dla siebie i rodziny, a pomoc adwokata lub radcy prawnego byłaby dla nich znacznym wydatkiem.
Udzielamy informacji o przepisach prawnych, pomagamy w pisaniu pism urzędowych i wypełnianiu dokumentów, objaśniamy także, do czego klient ma prawo w swojej sytuacji, jakiego rodzaju działania musi podjąć, aby osiągnąć swój cel. Pomagamy w dochodzeniu swoich praw.
Nasza Fundacja zajmuje się następującymi kwestiami prawnymi (proszę zwrócić uwagę na to, że lista nie jest wyczerpująca, w razie wątpliwości co do zakresu sprawy prosimy o kontakt z biurem Fundacji pod numerami telefonu 22 498 72 30 lub mailem):
Prawo i postępowanie cywilne
Prawo spadkowe
Prawo rodzinne
Kwestie mieszkaniowe, prawo lokalowe i spółdzielcze
Prawo pracy
Prawo i postępowanie administracyjne
Prawo i postępowanie karne
Inne
Nasi wolontariusze nie są upoważnieni do udzielania pomocy w następujących sprawach:
podatkowych
gospodarczych (związanych np. z prowadzeniem własnej firmy)
rozwodowych i separacyjnych
Nasi wolontariusze nie mogą również reprezentować Państwa w sądzie. Nie są także upoważnieni do wskazywania nazw kancelarii, nazwisk adwokatów ani radców prawnych.
Pomoc prawna jest udzielana w czasie dyżurów Poradni Prawnej w punktach pomocy prawnej w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim i Hajnówce. Na naszej stronie internetowej, w zakładce Poradnia prawna można zapoznać się z aktualnym grafikiem dyżurów. W tej zakładce znajdą też Państwo informacje o lokalizacji poszczególnych punktów. Przed udaniem się po poradę prawną obowiązują wcześniejsze zapisy - w tym celu należy skontaktować się z biurem fundacji drogą mailową lub telefoniczną. Wszelkie dostępne drogi kontaktu znajdują się w zakładce "Kontakt".
Nasza Fundacja nie udziela porad telefonicznie, mailowo ani za pośrednictwem poczty. Jest to związane z dobrem naszych klientów. Udzielenie dobrej porady wymaga gruntownego poznania sprawy, z jaką przychodzi do nas klient, a to jest możliwe jedynie przy osobistym spotkaniu i rozmowie.
Na dyżur należy wziąć ze sobą wszystkie dokumenty ważne dla sprawy, z którą się przychodzi. Należy również przynieść kopie tych dokumentów. Jest to bardzo ważne, bo być może zajdzie potrzeba, że wolontariusz będzie musiał wziąć kopie dokumentów, aby skonsultować sprawę z zawodowym prawnikiem. Wolontariusz nie może zabrać oryginałów dokumentów, jednak w razie potrzeby każdy z punktów wyposażony jest w kserokopiarkę. Wolontariusz może również zrobić zdjęcie dokumentu, jeżeli otrzyma na to zgodę.
Przed spotkaniem w punkcie warto wypisać sobie wszystkie szczegóły sprawy, z którą się przychodzi. Będzie to pomocne w czasie opisywania problemu wolontariuszowi. Trzeba również przygotować sobie zawczasu listę pytań do wolontariusza, aby usprawnić przebieg spotkania. Prosimy o podanie wolontariuszowi wszystkich szczegółów sprawy prawnej, nawet jeśli mogłyby one być krępujące. Wolontariusz jest po to aby pomóc, a nie aby oceniać. Rozumie sytuację i postara się zrobić wszystko, aby udzielić pomocy. Prosimy odpowiadać mu konkretnie i zgodnie z prawdą. Prosimy o jasne sformułowanie tego, czego oczekują Państwo od naszego wolontariusza.
Prosimy pamiętać o tym, że czas wolontariusza jest ograniczony. Musi on porozmawiać z wieloma klientami. Dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie się do wizyty w Poradni i przemyślenie swoich pytań.
Ilość dostępnych terminów, zwłaszcza w okresie wakacji, jest ograniczona. Należy liczyć się z tym, że najczęściej umówienie się na wizytę "z dnia na dzień" nie będzie możliwe. Wolontariusze nie udzielają też porady od razu na miejscu. Pierwsze spotkanie przeznaczone jest na zapoznanie się ze sprawą i przekazanie dokumentów, jeżeli jest taka konieczność. Na tym samym spotkaniu zostaje również uzgodniony termin następnej wizyty, przeznaczonej tym razem na wydanie porady. W tym czasie wolontariusze sporządzają treść porady oraz konsultują ją z zawodowym prawnikiem. Docelowo proces ten powinien trwać ok. 2 tygodnie.
Nasza pomoc jest bezpłatna. Wolontariusze nie czerpią żadnych korzyści majątkowych w związku ze swoją pracą w Fundacji. Jednak aby uzyskać poradę na miejscu niezbędne będzie podpisanie oświadczenia, o tym że osoba odbierająca poradę jest osobą niezamożną.
Nasza Fundacja jest organizacją pożytku publicznego i wszystkie środki, na jakich opiera swe działanie pochodzą z darowizn. Każdy gest pomocy finansowej przyjmiemy z wdzięcznym sercem; pozwoli nam on pomóc jeszcze większej liczbie potrzebujących osób. Prosimy także pamiętać o możliwości przekazywania 1,5% podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Na początku wolontariusz wręczy Państwu do podpisania oświadczenie o tym, że:
pomoc adwokata lub radcy prawnego byłaby w Państwa przypadku znacznym wydatkiem
Państwa sprawy nie prowadzi adwokat ani radca prawny
przyjmują Państwo do wiadomości, że sprawę będzie prowadził wolontariusz, a nie zawodowy prawnik
przyjmują Państwo do wiadomości, że wolontariusz nie może reprezentować Państwa przed sądem
przyjmują Państwo do wiadomości, że odpowiedzialność odszkodowawcza wolontariuszy, Poradni, jej pracowników i współpracowników jest wyłączona, z wyjątkiem wyrządzenia szkody z winy umyślnej
przyjmują Państwo do wiadomości, że ani wolontariusz, ani inne osoby działające w Poradni nie mogą odmówić zeznań co do faktów, o których dowiedziały się w toku prowadzenia sprawy
wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Fundację
Proszę pamiętać o tym, że odpowiedź negatywna na którykolwiek z tych punktów jest równoznaczna z rezygnacją z naszej pomocy.
Następnie dostaną Państwo do wypełnienia kwestionariusz osobowy.
W następnej kolejności zostanie przeprowadzona rozmowa, w czasie której wolontariusz będzie się starał zebrać jak najwięcej informacji o sprawie, z którą Państwo przychodzą.
Pod koniec wizyty wolontariusz wyznaczy termin następnego spotkania, w trakcie którego przedstawi opracowaną poradę prawną.
Wolontariusz ma prawo odmówić udzielenia pomocy prawnej. W takim wypadku Klient zostanie najprawdopodobniej skierowany do innego ośrodka pomocy.
W razie wątpliwości, co do zasad udzielania pomocy prosimy o kontakt z Biurem Fundacji w godzinach dyżuru telefonicznego.